


|
Zwracaj uwagę na sens, a głos już sam to wypowie. (Lewis Caroll)
Już po raz 9 w Opolskim Centrum Kultury odbyły się powiatowe eliminacje Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego dla Gimnazjalistów ,,Przebudzeni do życia”. 8 kwietnia 14 recytatorów z powiatu opolskiego walczyło słowem o nominację do etapu wojewódzkiego. Każdy z uczestników konkursu prezentował na scenie dwa utwory: fragment prozy i wiersz. Powinny być to teksty (jak wskazują organizatorzy), które pozwalają młodzieży na przedstawienie swojego punktu widzenia rzeczywistości, otaczającego świata; pokazania tego, co najbardziej interesuje, dotyka, denerwuje, śmieszy czy po prostu porusza.
Zespół Szkół Nr 2 w Opolu Lubelskim reprezentowało sześcioro uczniów: Gabriela Jurak (kl. I a), Dawid Kuchta (kl. I a), Igor Starek (kl. I a) (op. p. A. Grudka), Natalia Czopek (kl. II a), Wiktoria Stępień (kl. II a) (op. p. M. Łyjak) oraz Julia Misztal (kl. III a) (op. p. A. Wesołowska – Błażejczyk). Bez wątpienia nasi gimnazjaliści zawojowali scenę i oczarowali swoimi prezentacjami jury, bowiem aż troje recytatorów, na pięciu nagrodzonych, to uczniowie "Dwójki"!
Wyróżnienia w etapie powiatowym IX Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego dla Gimnazjalistów ,,Przebudzeni do życia” otrzymały: Gabriela Jurak i Natalia Czopek, nominację do etapu wojewódzkiego natomiast otrzymał Dawid Kuchta – jako reprezentant powiatu opolskiego weźmie udział w koncercie laureatów i już 24 kwietnia będzie rywalizował z recytatorami z województwa lubelskiego o awans do etapu ogólnopolskiego. Gratulujemy!
Oprócz zaprezentowania się na scenie, zmierzenia się z tekstami, tremą, reakcją publiczności, nasi uczniowie mieli możliwość po zakończeniu konkursu porozmawiania o swoich prezentacjach – mocnych i słabych stronach – z panią Anną Kistelską, członkinią jury konkursu, pełniącą funkcję Głównego Instruktora ds. Literatury i Recytacji Wojewódzkiego Ośrodka Kultury w Lublinie. Była to niewątpliwie cenna lekcja, a szczegółowe wskazówki każdy z uczestników wziął zapewne głęboko do serca i zastosuje przygotowując kolejne utwory do recytacji.
Pani Anna Kistelska starała się uświadomić gimnazjalistom, jak ważny jest wybór tekstu, zrozumienie go, ładunku emocjonalnego, który za sobą niesie, by mogli, interpretując utwór na scenie, stać się prawdziwymi Władcami Słów.
Autor: Agata Grudka
|